M3ta Subsol

Campania de la Filarmonica

Posted in Uncategorized by gheorghe on 09/11/2007

Am fost azi la  concertul de muzica clasica organizat  la  Filarmonica  cu ocazia incheierii campaniei contra violentei fata de femei,  campanie derulata  sub patronajul sau cu spriijinul Consiliului Europei, a Biroului de Informare a CoE in Moldova, si Amnesty International. Muzica a fost buna, s-a pus numai piese deja celebre, au evoluat elevi de la cele doua licee de muzica din Moldova, a fost Bizet, Bethoven, Mozart, Ceaikowski, Pucini  cu  „Carmen”, in principiu piese pe care orice elev la terminarea scolii le stie sau le a auzit deja.  (doar nu credeati ca am sa scriu numai despre muzica). Ok, totul bine pina aici, muzica buna, apreciez muzica clasica, cred ca e singurul refugiu pe care il avem de muzica care se cinta azi. Va indemn sa ascultati muzica clasica!!!

Concertul era organizat cu ocazia luptei contra violentei asupra femeii, dar eu nu am vazut nimic in concert care m-ar motiva sa nu o fac. Pe bune, nu stiu ce s-a vrut de la concert, cu penibilul steag a Consiliului Europei care atarna de sus, ca o icoana, cu o introducere facuta de o daoamna, nu am retinut de unde era, de o generalitate specific moldoveneasca, spune „uptam pentru rezolvarea problemei femeilor care sunt victime a violentei in familie,  (total de acord, pina aici!) si ca ca (!!) sa rezolvam toate problemele din societatea noastra”.

Si cu asta mi-am dat seama ca nimeni nu stie ce trebuie de facut, ca retetele europene nu au fost adaptate la realitatile noastre, si ca ei nu ai idee ce trebuie sa faca.
Deci ca dau formula pe care am folosit-o. Sa presupunem ca campania a fost desfasurata la nivel national (desi pe micile foi de hirtie scrise in rusa erau date adresele a citeva centre pentru femei si care sunt situate numai in Chisinau si Balti!). deci populatia Moldovei e de 4 mln locuitori, femeile constituie 50% deci aprox. 2mln. pesoane. In Chisinau traieste aprox. 1/4 din populatie, deci 1/8 din femei, care face cca. 250.000 femei. iar restul de 1.750.000 traieste in alta parte decit Chisinau, unde credeti ca trebuie de atras atentia mai mult: in Chisinau – arhiplin de ONG sau in sate si orasele, unde nici nu stiu ce inseamna ONG, iar insusi cuvintul suna straniu daca il pronunti acolo, ca un cuvin strain pe care nimeni nu-l stie si deci nu-l intelege.

Ce am simtit in legatura cu concertul de muzica clasica si campania pentru femei: englezii au un cuvint „emptiness” care se traduce in romana ca goliciune, lipsit de continut, pai asta am simtit eu, am vazut o forma (concertul) care era lipsit de continut, era gol; ori daca separai concertul de campanie nimeni nici nu ar fi facut diferenta. Muzica cultiva simtul estetic, valorile morale se cultiva altfel (cazul clasic: germanii in perioada nazista, mari iubitori de arta si muzica, dar care au facut ceea ce au facut). Altceva a mai fost si steagul CoE, care era aninat sus de tot de cortina, am crezut ca am un deja-vu, daca schimbi steagul albastru cu steagul rosu, nu faceai diferenta de ce avea loc in sala. Era un spirit de URSS in modul de a prezenta campania, de combina muzica cu drepturile oamenilor, contextul in general.

In fine eu nu vad nimic comun intre 2 mln de femei si un concert de muzica clasica. Voi vedeti!!! Putem sa vorbim la nesfirsit despre drepturi, obligatii, cine respecta aceste drepturi etc. Doar ca uitam un lucru: Drepturile se iau, ele nu se dau!!
Luati-va drepturile!!! Nu asteptati sa vi le dea!!!

PS vreau sa vad ce cred si altii, mai ales dintre cei care au fost in sala!!!

Lasă un răspuns

